Nota prèvia: l'agost del 2016 vaig respondre extensament un qüestionari de la periodista Lídia Juanmartí per a elaborar un article sobre l'educació financera. L'article es publicà el 10 de setembre de 2016: "Amb els diners no s'hi juga!". De les reflexions que vaig formular es van extreure sols un parell d'afirmacions (l'educació financera és al servei de les entitats financeres, i que cal un educació financera més integral...). Passats els mesos he pensat que seria interessant compartir el gruix de reflexions, donat que malauradament, l'ofensiva des de diverses instàncies per a introduir (una determinada) educació financera continua amb força.
Les altres entrades, les altres preguntes:
Esperit crític al programa d'Educació Finacera?
Una altra educació (també financera) és possible
Un debat democràtic a un institut de Catalunya
Les altres entrades, les altres preguntes:
Esperit crític al programa d'Educació Finacera?
Una altra educació (també financera) és possible
Un debat democràtic a un institut de Catalunya
-
És necessari impartir educació financera a les aules?
Continguts d’economia i de finances ja
s’imparteixen a les aules. La qüestió més aviat és qui
i com
la imparteix. Si la pregunta es
refereix a la possibilitat de fer-ne un
nucli temàtic separat i específic,
marcadament diferenciat de la resta de continguts, la resposta és
que no
és en absolut necessari.
Si hi afegim a l’enunciat de la pregunta el fet de si aquests
continguts diferenciats els han de proporcionar persones
i institucions alienes a la comunitat educativa,
el no encara és
més rotund.
D’economia i finances de n’ha de parlar a les
aules, perquè formen part de la nostra realitat social, i els
centres educatius no són illes. De fet, ja se’n parla.
Hi ha professionals de l’educació
que toquen aquest temes. Donem alguns exemples.
El professorat de matemàtiques en tractar
els percentatges. Els especialistes de visual i plàstica quan
analitzen críticament la publicitat en tots els àmbits. A les
matèries amb continguts ètics i valors, en tractar críticament
aspectes d’actualitat com els desnonaments. Pel que fa la matèria
de Ciències Socials, els continguts d’economia i finances en
formen part, tant des de la vessant de la geografia econòmica com de
la història (per exemple, en analitzar la Crisi del 29). I sobretot,
actualment, amb la implantació de la LOMQE, els alumnes de 3 i 4 ESO
poden triar matèries (Emprenedoria, Economia) en què professionals
molt ben preparats (el professorat d’economia present pràcticament
a tots els instituts) imparteixen continguts d’economia i també
d’educació financera.
Per tant, ja hi ha uns professionals que
incorporen en bona mesura continguts d’aquests tipus, i si que es
dóna ja una manera d’impartir aquests continguts. El
fet que sigui el professorat habitual el responsable de canalitzar
aquests continguts garanteix que estiguin integrats en el conjunt del
currículum, i molt especialment a la realitat social, cultural i
econòmica concreta del centre docent. A més a més es garanteix la
independència respecte a qualsevol institució, la pluralitat a
l’aula (el debat i l’intercanvi d’opinions forma part del
procés educatiu als nostres centres), alhora que la metodologia
pedagògica adequada.
El que no té cap
sentit es convertir l’educació financera en una unitat separada
del currículum i independent de la resta de processos educatius.
Això comporta, en el cas de
l’EFEC, l’elaboració
d’uns materials únics per a tots
els casos, tots els centres, sense que el
professorat responsable dels nois i noies d’un centre en concret no
hi tinguin res a dir. Situació
totalment anòmala i contrària a algunes de les darreres tendències
pedagògiques. És una situació
anòmala perquè en la resta de
continguts el professorat sempre pot triar entre diverses opcions
pedagògiques per a impartir uns continguts (els materials elaborats
per les diferents editorials, o en els millors dels casos, els
materials elaborats pel propi professor o professora en funció de la
seva experiència i el coneixement del seu alumnat), i pot
modular-los i adaptar-los a les circumstàncies concretes. En el cas
de l’Educació Financera en el marc de l’EFEC, en canvi,
s’imposen, sense possibilitat de canvis, uns materials i unes
sessions intocables. Això és contrari
també a les darreres tendències pedagògiques
(innovació educativa, aprenentatge per projectes...). Aquestes
tendències promouen que el procés educatiu sigui generat des de
dins del propi centre, i que per tant aquests defineixin continguts i
aprenentatges des de la realitat singular del centre. Tot
el contrari de les sessions proposades er l’EFEC, que cauen com un
bolet en la dinàmica de les classes, dissenyades des de fora de la
realitat del centre. L’única opció a negociar és el dia i
l’hora de cada sessió.
En definitiva, les
sessions del programa EFEC són
un exemple de com no s’han
d’impartir aquests
continguts. També hi ha la
qüestió sobre qui ha d’impartir
aquestes sessions. En part ja n’he
donat la resposta: a cada centre educatiu trobem un munt de
professionals capacitats per a impartir continguts diversos
d’educació financera. No cal fer venir especialistes aliens. En
desenvolupar la següent qüestió, però, podré aprofundir en la
resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada