Els primers sofistes, i els sofistes més importants, eren
estrangers a Atenes. Protàgores era d'Abdera, Gòrgies de Leontis
(Sicília).
| Sòcrates era ciutadà d'Atenes, i sols en va sortir per a
complir el seu deure com a soldat per ad defensar la ciutat.
|
Els sofistes es presentaven com a mestres en retòrica (saber
parlar bé, especialment en públic) i en coneixements que ara en
diríem d'humanitats (literatura, mitologia, etc.).
En aquells moments, qui sabia parlar bé en públic tenia molt
poder, car els tribunals eren populars, i també hi havia períodes
amb democràcia assembleària.
La paraula sofista
prové del grec sophos que
significa "saviesa"
. Ara bé, ha passat a
significar “fals savi, persona que vol enganyar amb la retòrica” | Sòcrates es presentava com a ignorant, se l'identifica amb la
frase “Només sé que no sé res”. Mai no va cobrar per a fer el que habitualment feia: dialogar amb la gent pels carrers,les places i els mercats d'Atenes. |
Tècniques retòriques dels sofistes:
- llargs i elaborats discursos, amb moltes referències
literàries i mitològiques
- arguments erístics (combatius), és a dir, arguments que
tenen la finalitat de vèncer i humiliar a l'interlocutor,
independentment de la veritat i de la justícia.
Exemple d'argument erístic: un deixeble va concertar amb un
mestre sofista un seguit de lliçons per a aprendre a convèncer,
a persuadir. Quan van acabar les lliçons, el deixeble es va negar
a pagar amb el següent argument:
-”Si ara jo no sóc capaç de convèncer-te que no t'haig de
pagar, vol dir que no no he après res,i per tant no et pago. I si
et convenço que no haig de pagar, doncs no cal que et pagui
tampoc.” | Mètode de Sòcrates: el diàleg, l'intercanvi de pregunta i
resposta. Hi podem distingir dues etapes:
- Etapa de la ironia: Sòcrates es presentava (irònicament)
com a ignorant davant del seu interlocutor, i a través de
preguntes fa que aquest s'adoni que sobre un determinat tema (la
justícia, la virtut, la bellesa...), sobre el qual es pensava
que en sabia, de fet també és ignorant. La intenció era que
l'interlocutor,a partir de la consciència de la pròpia
ignorància, es posés a buscar la veritat , el coneixement. Ara
bé, moltes vegades el que passava era que l'altra persona
s'enfadava amb Sòcrates perquè se sentia ridiculitzat.
- Etapa de la maièutica. La paraula maièutica significa
literalment “art de les llevadores”. De la mateixa manera que
la llevadora ajuda la dona embarassada a “parir” el fill que
porta a dins, però aquest fill no és de la llevadora sinó de
la mare, Sòcrates deia que ell ajudava els homes a a “parir”
idees, coneixements, però aquestes idees, aquests coneixements
i idees no pertanyien a Sòcrates, sinó ala seu interlocutor. És
a dir, a través de preguntes, Sòcrates ajuda a l'altra persona
a treure de si mateixa el coneixement, a argumentar per si
mateixa i arribar per si mateixa a les conclusions. Per això
deia Sòcrates que ell es mantenia en la ignorància (“Només
sé que no sé res”)
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada